Alla inlägg den 31 juli 2013

Av Isabella - 31 juli 2013 21:34

här ligger jag, fortfarande smått illamående och utslagen efter kvällens cirkelpass.


Vilket pass sen då! 10 stationer á 3 varv, 60 sek, 45 sek och 30 sek. Woow, just saying! Käkade mellis en dryg timme innan, de höll på att komma upp efter 7e stationen, kändes riktigt bra alltså ;) haha. Börjar som vanligt med uppvärmning och sedan körde vi på. 15 sek vila mellan varje station och ca 45 sek - 1 min vila mellan varven. Svetten skvätte samman med endorfinerna i rummet. Jag och Susanne köttade på som bara vi kan ;)


Stationerna då? Jo, de ska jag berätta (Susanne, du är med här och justerar om jag missar något va?); flygplanet x 2, vandrande planka, benfällning, djupa knäböj + hopp upp på bräda, dips, baklänges burpees, planka med fötter på låda, kettlebells swing, bearwalk + grodhopp baklänges.

YES, jag kom ihåg alla tror jag minsann ;) Sjukt jobbigt, men ack så underbart! När vi sedan körde sista utpumpningen som bestod av 6 intervaller, 3 x 2 övningar. Sidohopp över låda + burpees. 45 sek, 35 sek och 30 sek. äckligt är ordet. Sista tio sek i sista intervallen vrålade jag för allt vad jag hade. men shit, känslan efteråt (förutom att man fick svälja ned kräket) är underbar!

Så när jag sedan stod, vimelkantig i kassan bokade jag in mig och Susanne även nästa onsdag igen. NU KÖR VI ;)


Nu ska jag skeda kudden, läsa lite femti nyanser och sedan sussa sött innan träningsvärken hinner ikapp mig :>

 

99.

Av Isabella - 31 juli 2013 06:03

Ett litet tips till er som tränar "typ jämt" enligt alla andra. Det är lätt att komma in i en motivationsdipp (även för oss!), då finns olika saker att göra:


1. Försök hitta alternativ träning för en vecka, är du löpare som alltid springer, ja men testa att cykla lite, styrketräna, gå på gruppass och liknande. Lika så om du oftast styrketränar, ja men testa på ett gruppass då så slipper du lägga upp passet själv och sköta de utan bara hänga på.


2. Tänk alltid på varför, varför tränar du, varför tränar du just det du utövar, varför började du träna?


3. Till detta fundera på målet, vad är målet med din träning, eller har du ett kommande event/lopp/tävling som du tränar inför? Fundera då över hur mycket är detta målet värt?


4. Släpp prestationen! Du behöver inte prestera bäst jämt på träningspasset, vissa pass behöver ske avslappnat och kanske rent av lite "flummigt" bara för att hitta den där känslan igen, den där känslan som du hade i början när du tränade; glädjen, motivationen, endorfinerna, längtan efter nästa träningspass.


Sen kan det ibland bli så att man varierar sin träning så pass mycket att man till slut frångår de man borde träna om man har en kommande tävling/lopp då bör man fundera hur de känns om man kommer till start helt oförberedd nästan?


Att reflektera över sina val och sin träning med jämna mellanrum tror jag själv är väldigt viktigt. Jag själv hade en fundering i början av sommaren att springa 7 mil i veckan; 5 km x 2 / dag varannan vecka och varannan vecka köra 3-4 långpass och vila däremellan + ev styrka. Dock har detta inte blivit av eftersom jag fick problem med höften men samtidigt funderade jag också; varför? Vad tränar jag inför? jo främst 12 timmars i dagsläget, då ska jag ha en hel kropp som klarar av långpassen. Därför fokuserar jag på kvalité i min träning framför kvantitet just nu.


Fokus. Reflektera. Motivera. Kör.

Ovido - Quiz & Flashcards