Direktlänk till inlägg 24 februari 2014

154.

Av Isabella - 24 februari 2014 08:58

Detta kan bli brutalt öppet och folk kommer garanterat tycka massa skit. Men så, gör det då! Detta är hur det är och jag är tyvärr inte ensam om det...


Sitter här, sockerbakis igen. Efter att ha haft en hetskväll igår, jag försöker verkligen. Tro mig! Sitter flera timmar och kämpar mentalt men det slutar ändå med att jag går och köper massa skit, som jag slänger i mig i en handvändning. Jag mår illa efteråt och ångrar mig otroligt, men samtidigt njuter jag på ett sjukt sätt. Vaknar dagen efter med den där "aldrig igen" känslan för att den ganska snart illamåendet gått över ska gå över till det där suget man ständigt går omkring med.


Nästan alla dygnets tankar kretsar kring detta, socker. På sistone har det blivit värre. Som en kompis uttryckte det igår, det är liksom inget vanligt sug. Det är mer som ett heroinmissbruk. Man smyger iväg för att köpa dagens andra godisomgång, byter butiker för att de inte ska känna igen en och sådär.


Men så, när jag låg där i sängen igår, kände mig sådär grymt äcklig som man gör efter en vecka, nej två veckor typ med konstant sockerintag, tänkte jag för mig själv. Något sätt måste det ju finnas för mig att sluta. Andra folk kan ju sluta med droger så varför kan inte jag?! Därför tänkte jag härmed skriva under ett avtal med mig själv (och er).


Jag, Isabella, ska härmed säga NEJ till socker varje dag i minst en månads tid. Jag ska be andra i min omgivning om hjälp, jag ska berätta för dem om min reaktion på socker och be dem att inte erbjuda mig socker. Jag ska mentalt jobba med detta dagligen samtidigt som jag mentalt ska jobba med min självkänsla. Jag ska INTE hinna massa ersättningsprodukter för socker. 

Jag ska fokusera framåt, se varje framsteg som framsteg. Ska kämpa mer med mig själv och glädjas åt de små sakerna i livet. Jag ska må bra i mig själv.


Det är 12 dagar till 6 timmars, jag ska göra det bästa utifrån mig idag där och då. Inga krav, inga måsten. Framförallt ska jag fixa det utan massa socker! 


Jag har sista vägningen inför 6 timmars nästa onsdag, då ska jag vara nöjd när jag kliver upp på vågen. Idag tar jag ett aktivit beslut, det är för mig själv, för min egen skull jag gör detta. Inte för någon annan. Jag vill må bra i mig själv. Thats it!


Ska även testa de där med tonfisk som alla pratar om.. vad skulle ni laga samman med tonfisken? och snälla, HUR får ni bort doften?! det stinker ju så fruktansvärt äckligt!!


Känner mig taggad, ska skriva inköpslista och ta tag i detta så fort lönen kommer imorgon. Samt ska jag ta tag i lägenheten. Se till att upp dessa gardinstänger och väggarna och sådär. Har man något att pyssla med kanske det går lättare i övrigt också tänker jag :)


Är ni med mig? Nu kör vi. "Detta är första dagen på resten av ditt liv" you know ;)


Puss!

 
 
Ingen bild

magda

24 februari 2014 18:27

heja dig! du kommer fixa det, du är stark :) om jag får ge ett pyyyyttelitet tips som fungerar för mig (men kanske inte för dig, det vet du bäst!) är att inte sätta upp en tidsgräns. då känner jag att jag blir berövad något och då vill jag ha det ännu mer. jag skulle försöka trappa ner om det behövs och försöka hålla intaget på en minimumnivå permanent liksom. men det är ju bara jag! och en sak till - när jag en gång har ätit socker vill jag ha det flera dagar efteråt :( så de första tre-fyra dagarna är värst för mig, sen flyter det på. hoppas du når dina mål hur du än gör! du är bäst :)

Isabella

25 februari 2014 08:29

Tack för tipset! Jag önskar att jag som andra kunde hålla mig till bara lite, men det är där de inte finns något stopp för mig. Så jag bryter helt och vill faktiskt förbli sockerfri så länge jag bara kan.
Ska in till stan imorgon och köpa molkosan (som du tipsade om ;D ) samt klurar jag på att införskaffa mig en juicepress :) kan inte du lägga upp några bra recept på smoothies du gör med vatten som bas och braiga rötter och sånt i? :)

 
Ingen bild

magda

26 februari 2014 21:53

hmm joo få se, det brukar oftast vara en variant av det här:
- vatten + is
- banan
- frysta bär
- grönkål
- ingefära eller lime
- spenat
- äpple eller päron

typ ta vad du har hemma och släng i det! frysta bär är alltid bra att ha hemma och ingefära blir typ inte gammalt haha, jag brukar inte ens skala den utan slänger bara i en liten bit :) annars kan man göra en juice-liknande (jag har ju ingen juicepress -.-) med vatten + is, ananas, apelsiner och ingefära. en som jag gjorde nyligen var vatten + is, ananas, lime, jordgubbar! kanske att jag hade banan också? minns inte xD
sen, om du vill hålla blodsockret nere men ändå få energi så är det bra att ha i mer grönsaker än frukt. då kan man ha i gurka, grönkål, spenat, ingefära, selleri, avokado, ja vad som helst! värsta uppsatsen haha men hoppas du kan använda något av det :)

Isabella

26 februari 2014 21:55

Superbra svar! Stort tack, ska lätt använda detta känner jag :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 29 december 2015 08:40

Hoppsan vad tiden springer iväg! Minns inte riktigt när jag skrev senast mer än att de var ett bra tag sedan... Alla fall, har lite julledigt nu, underbart! Jobbade öppningen dagen innan julafton vilket gjorde att jag slutade tidigt den dagen också...

Av Isabella - 10 december 2015 07:15

Här sitter jag och toookgäspar. så galet trött så de finns liksom inte! Ändå har jag litegranna av sovmorgon för andra dagen i rad. men då blir man ju vaken på natten när Simon kommer hem. så har man svårt att somna om dessvärre. så inatt blir det ...

Av Isabella - 8 december 2015 05:59


Godmorgon!   Gosh så trött jag är på morgonen, är ju verkligen inte van att kliva upp såhär tidigt. men jag mår bra! jag är så glad att ha börjat jobba igen och igår var en supermysig dag trots vissa tvätstående barn ^^,   på morgonen tillexe...

Av Isabella - 7 december 2015 06:06

När man är så trött att man är illamående redan när man kliver upp. gav upp försöket att sova när de var en halvtimme kvar innan klockan skulle ringa.. och man vet att veckan inte ens har börjat ännu. Jobbar 8-17.15 idag och jag har inatt legat och v...

Av Isabella - 4 december 2015 11:05


Ser ljuset i tunneln! Känner mig bättre, sover iofs oroligt men kan ju bero på att jag knappt gjort annat än att sova och vila senaste veckorna. Men jag hostar i princip ingenting, kan nästan sova utan nässpray och jag känner mig piggare. Så bara den...

Ovido - Quiz & Flashcards