Alla inlägg under juli 2013

Av Isabella - 31 juli 2013 21:34

här ligger jag, fortfarande smått illamående och utslagen efter kvällens cirkelpass.


Vilket pass sen då! 10 stationer á 3 varv, 60 sek, 45 sek och 30 sek. Woow, just saying! Käkade mellis en dryg timme innan, de höll på att komma upp efter 7e stationen, kändes riktigt bra alltså ;) haha. Börjar som vanligt med uppvärmning och sedan körde vi på. 15 sek vila mellan varje station och ca 45 sek - 1 min vila mellan varven. Svetten skvätte samman med endorfinerna i rummet. Jag och Susanne köttade på som bara vi kan ;)


Stationerna då? Jo, de ska jag berätta (Susanne, du är med här och justerar om jag missar något va?); flygplanet x 2, vandrande planka, benfällning, djupa knäböj + hopp upp på bräda, dips, baklänges burpees, planka med fötter på låda, kettlebells swing, bearwalk + grodhopp baklänges.

YES, jag kom ihåg alla tror jag minsann ;) Sjukt jobbigt, men ack så underbart! När vi sedan körde sista utpumpningen som bestod av 6 intervaller, 3 x 2 övningar. Sidohopp över låda + burpees. 45 sek, 35 sek och 30 sek. äckligt är ordet. Sista tio sek i sista intervallen vrålade jag för allt vad jag hade. men shit, känslan efteråt (förutom att man fick svälja ned kräket) är underbar!

Så när jag sedan stod, vimelkantig i kassan bokade jag in mig och Susanne även nästa onsdag igen. NU KÖR VI ;)


Nu ska jag skeda kudden, läsa lite femti nyanser och sedan sussa sött innan träningsvärken hinner ikapp mig :>

 

99.

Av Isabella - 31 juli 2013 06:03

Ett litet tips till er som tränar "typ jämt" enligt alla andra. Det är lätt att komma in i en motivationsdipp (även för oss!), då finns olika saker att göra:


1. Försök hitta alternativ träning för en vecka, är du löpare som alltid springer, ja men testa att cykla lite, styrketräna, gå på gruppass och liknande. Lika så om du oftast styrketränar, ja men testa på ett gruppass då så slipper du lägga upp passet själv och sköta de utan bara hänga på.


2. Tänk alltid på varför, varför tränar du, varför tränar du just det du utövar, varför började du träna?


3. Till detta fundera på målet, vad är målet med din träning, eller har du ett kommande event/lopp/tävling som du tränar inför? Fundera då över hur mycket är detta målet värt?


4. Släpp prestationen! Du behöver inte prestera bäst jämt på träningspasset, vissa pass behöver ske avslappnat och kanske rent av lite "flummigt" bara för att hitta den där känslan igen, den där känslan som du hade i början när du tränade; glädjen, motivationen, endorfinerna, längtan efter nästa träningspass.


Sen kan det ibland bli så att man varierar sin träning så pass mycket att man till slut frångår de man borde träna om man har en kommande tävling/lopp då bör man fundera hur de känns om man kommer till start helt oförberedd nästan?


Att reflektera över sina val och sin träning med jämna mellanrum tror jag själv är väldigt viktigt. Jag själv hade en fundering i början av sommaren att springa 7 mil i veckan; 5 km x 2 / dag varannan vecka och varannan vecka köra 3-4 långpass och vila däremellan + ev styrka. Dock har detta inte blivit av eftersom jag fick problem med höften men samtidigt funderade jag också; varför? Vad tränar jag inför? jo främst 12 timmars i dagsläget, då ska jag ha en hel kropp som klarar av långpassen. Därför fokuserar jag på kvalité i min träning framför kvantitet just nu.


Fokus. Reflektera. Motivera. Kör.

98.

Av Isabella - 29 juli 2013 06:30

Sådär, går man in i sista jobbperioden innan alla kommer tillbaka från semestern så man själv får en viloperiod ;b haha.


Actic har jag denna vecka med 6 arbetsdagar på och sedan bara en dag nästa vecka, de andra jobbet har jag denna vecka och nästa med 5 dagar var. så framför mig har jag 12 jobbdagar innan det är dags för 5 dagars ledighet. Gött, som jag längtar för jag fick lite mersmak efter igår minsann!


Igår hade jag ju min första riktigt lediga dag HEMMA på längelänge. Inte en massa planer och att man ska iväg hit och dit utan jag sov ut, sedan drack jag kaffe i lugn och ro. Passade på att anmäla mig till 12 timmars loppet samt gå med i Team Ultrasweden som jag pratat om. Vid elva donade jag i ordning frukosten och åt i lugn och ro en rejäl frukost. Sedan färgade vi mammas hår innan jag bytte om, fixade i ordning camelbacken och begav mig på ett distanspass. Regnet hängde i luften riktigt skönt, benen var lite halvsega men efter 7-8 km började det kännas riktigt bra, andra andningen kom igång och ni vet den där känslan i kroppen som säger "jag kan hålla på hur länge som hellst nu!" Himlen öppnade sig och regnet piskade ned, jag välkomnade detta med öppna armar och bara njöt. Njöt över att det kom mer syre i luften, över regnet som rann ned i ögonen och att ha en kropp som svarar på de jag själv vill. riktigt skönt! Sedan höll regnet på till och från hela vägen hem.


 


Väl hemma stretchade jag och insåg att jag faktiskt aldrig sprungit såhär långt helt själv, 27,5 km blev det och jag är så sjukt nöjd med detta. Dock skaver ju min camelback på halsen så man får finfina skavsår men vad gör väl det när det var en toppenrunda i övrigt?! ;)


 


Resten av dagen njöt jag av att bara vara, inga måsten och slappade i soffan. Riktigt skönt, längtar efter fler sånahär dagar. Folk kallar det semester tror jag va?

Nu ska jag skynda mig och byta om för första jobbet idag, kör bara kör!

Puss



97.

Av Isabella - 27 juli 2013 09:16

Idag har jag gjort livet lite extra farligt. Jag har nämligen smygit runt i spännishörnan. Och där har jag inte bara skurat av dynorna så de luktar gott och är ofläckiga utan även - hör och häpna - skurat av redskap OCH stänger med desinfektions medel!

Ni kan tro att man kände sig både modig men också rädd när man smög omkring där med hinken och trasorna. Tänk om någon skulle komma på en liksom? Deras insvettade stänger nu rengjorda?

Frukta inte spännisar, stänger och redskap mår bra efter omständigheterna och kan tänkas göra detta igen.

Over and out, 6,5 h knappt till hemgång! ^^,

96.

Av Isabella - 26 juli 2013 06:02

fredagmorgon och här sitter jag med första koppen kaffe. Nice! Sista dagen med dubbla arbeten denna vecka, imorgon är det bara actic som gäller ;) höhö.


Men jag är glad för det! Fått till två löppass mellan allt jobb och inte överbelastat höften avsevärt. Jag får ju en hel del vardagsträning då jag oftast tar mig till fots eller cykel mellan mina jobb överallt. Min enda helt lediga dag denna vecka och sedan de kommande 12 dagarna är nu på söndag. och gissa om jag längtar?! Fast ändå inte, jag sysselsätter mig med att jobba mycket för att inte kunna äta så mycket. Logiskt? Nej, men det är så jag fungerar.


Fast denna vecka har det fungerat bra måste jag säga. Jag skriver dessutom upp allt jag äter, för en matdagbok över en vecka. detta gör att jag dels tänker efter en extra gång om jag verkligen ska äta. Sedan får en översyn hur mina matvanor ser ut. På måndag ska jag träffa en av våra pt's och gå genom detta och ordna ett kortupplägg inför mitt kommande 12 timmars lopp. Känns bra måste jag säga, skönt att lämna över det i någon annans händer så jag faktiskt kan släppa den biten om att lägga upp i första taget och sedan bara följa. 


För att hoppa ytterligare mellan alla tankar och så, på söndag när jag är ledig så ska jag sooooova sedan äta en finfin frukost och därefter bege mig ut på ett härligt distanspass. Kommer bli kanon :)


Nu ska jag skynda mig och byta om, för att iväg på första jobbet för dagen - hörs!

95.

Av Isabella - 21 juli 2013 18:13

SOMMARTÅGET 2013


Sommarens häftigaste, roligaste, skönaste, bästaste helg har precis varit och jag har njutit. njutit massor, med massa härliga människor och massa härlig och fin löpning. Men äsch, vi tare från början!


I fredags åkte jag till Jönköping för att sova på hotell helt själv (väldigt skönt ;) ) Mötte upp fina Maria och knallade till hennes hotell där flera andra tågdeltagare bodde också. Det var dags för middagsbuffé och lite prat inför lördagen. God mat (massa lax!) slank ned och härlig stämning. Alla var glada och pratiga inför dagen med stort D. Vid nio tiden knallade jag till mitt hotell och slängde mig i sängen. Sov som en prinsessa och vaknade relativt utvilad kvart över sju. Käkade hotellfrukost och gjorde mig i ordning. Det var äntligen dags! Sommartåget 2013 skulle gå av stapeln. Det innebär att ett gäng galna löpare möts upp, utklädda, och springer Jönköping - Gränna + Visingsö. En total sträcka på 46 km. Det är pauser för vätska och fika längst vägen och partygruppen går så klart i backarna när vi sprungit halva vägen. Måste ju spara på benen inför kvällen ;) Alla fall, tog på mig min outfit och begav mig för att möta upp de övriga deltagarna.


 


Taggad till tusen begav vi oss sedan iväg, tokfint väder och härlig stämning. Genom Jönköping och sedan genom lite bostadsområden och stora vägen. In i mindre lantligt område för som är väldigt mysigt att springa vid, innan vi kommer till Café kackel. Där delar vi sedan upp oss i tre grupper, snabbagruppen, mellangruppen och partygruppen. Vi tre rödhåriga valde partygruppen som går i backarna och inte gör mycket för att stressa på.


   


Solen stekte på ganska bra så jag drog på mig en rejäl bränna kan jag berätta.. Genom Gränna kom vi så småning om och sedan ned mot hamnen och färjan över till Visingsö innan de sista 5 km skulle avverkas. Jag drog dock på mig vätskebrist sista biten innan Gränna kände jag, så drack en hel del innan färjan men kände ändå att krafterna försvann lite grann på Visingsö och de sista 5 km kändes som 15 km nästan. men kroppen i övrigt var med, lika så psyket. Jag har ju det i kroppen efter alla långpass i år så det var inga problem för den delen.


   


Sedan var vi framme! Vi fick slänga oss i polen lite snabbt innan vi checkade in och duschade mycket skön dusch sedan gjorde oss redo för middag och dansa hela natten. Riktigt god mat återigen, supertrevligt sällskap, det finns så många fantasiska människor i denna krets!


   


Stort tack till Mirre och Suss som fixar detta år efter år, grymma tjejer är vad ni är! :)


94.

Av Isabella - 16 juli 2013 19:48

4 dagar till sommartåget och jag längtar som en galning! Idag har jag jobbat 9-14, ingen lång dag direkt utan lagom ändå. Jag cyklade därefter hem och taggade till på vägen. Vääääldigt varmt ute var det men jag hade tänkt springa 15 km idag. Längsta distansen på 3 veckor. Knappt sprungit något det senaste och känner mig svullen och äcklig. uuh.


Men väl hemma så pratade mamma något om grönsakshuset så jag hängde på. valde att skjuta upp löpningen någon timme till lite svalare väder. Sedan hemma var det dags för tvättstuga innan vi fikade mellanmål och taggade till. vid fem tiden stack jag iväg. utan klocka och utan massa tvång på tider och hastighet. Det enda jag hade i skallen var 15 km, så långsamt som det krävs. och det gick galet långsamt kändes det som. Typ 7 mins tempo (inget illa menar mot er som håller de i vanliga fall!) men jag tog mig runt. Mycket nöjd då jag dessutom, dagen till ära, valt att vända på rundan och springa åt andra hållet. Lite mer mentalt, men samtidigt avslappnande. För rundan börjar bli lite som min stagårdsrunda i Bollan, jag kan den utan och innan, känner mig hemma och avslappnad när jag springer den. Okej, inte hälften så avslappnande natur som stagårn men ack så skön då den går på asfalt hela vägen.


Visst gjorde det ont, visst var det segt. Usch, vad har jag gjort med min kropp tänkte jag flera gånger om.. låtit den förfalla pga en icke fungerande höft. Visst, jag har tränat men jag har ätit massor också. Kommit in i det igen och ska nu kämpa mig ut ur detta. Sommartåget på lördag och jag längtar mig sjuk, men då vill jag inte ha ont i kroppen och tycka att det är så äckligt jobbigt som det var idag. punkt liksom. Men kroppen mjukades ju upp allt eftersom och det var skönt, tungt men skönt. När jag var klar hade jag minsann inte alls hållit så segt tempo som jag trodde. Knappa 1.20 tog de tydligen på 15 km :)


Nu är det fullt ös medvetslös till lördag, imorgon jobbar jag hela dagen, först städ sedan actic. Torsdag är det "bara" actic och fredag jobbar jag öppning på actic innan jag åker till jönköping och ska sova på hotell sedan är det dags; sommartågeeeeet! :D


 

93.

Av Isabella - 13 juli 2013 06:28

Klev på mitt helgspass igår kl 13. Innebär jobb igår 13-20, idag 8-16 och imorgon 9-14. Inte mig emot om det inte varit för att jag sovit så grymt dåligt i natt! Legat halvvaken, vridit och vänt på mig. Vaknat flera gånger och hållt på.


Nåväl, det är bara att köra på't tänker jag. Efter jobbet blire träning dryga timmen tänker jag innan hem och slappa, läsa bok. Har totalt fastnat i Femtio nyanser av honom. WOW säger jag bara! Bästa boken jag läst på väldigt väldigt länge, man sitter och fnissar uppkurad i ett hörn och kan knappt släppa boken. Tar med den vart man än går här hemma. Imorgon ska jag ju äntligen få springa igen, det är baara en vecka till sommartåget och jag känner mig totalt ur löpform men detta ska vi få igång igen. Hoppas höften håller efter över en veckas uppehåll från löpning. Den känns fortfarande i vissa lägen, framförallt efter att jag suttit ned. Så tror det snarare är någon sådan kompression som gört framför löpningen. Klart löpningen är bra menar jag! haha. Men ska ändå försöka fortsätta med både crosstrainer och styrka mellan löpningen i sommar för att behålla en stark och hel kropp framför allt inför mitt kommande 12 timmars lopp.


Nä, nu ska jag dricka upp kaffet och börja dona på för jobbelijobb idag. Vi ses väl på actic folket? ;)

Skapa flashcards